dinsdag 31 maart 2015

Little 'Black' Dress van La Maison Victor


Een Little Black Dress hoort elke vrouw schijnbaar in de kast te hebben hangen (of om het lijf). Toen ik het patroon van La Maison Victor voor een LBD zag, was ik meteen verkocht... Alleen die kleur..., zwart is niet echt mijn ding. Niet dat ik het niet mooi vind, integendeel, maar het staat me simpelweg niet geweldig. De mooie warme kleur oranje van deze stof daarentegen. Dat is wel helemaal mijn ding. Op slag was ik verliefd op deze stof toen ik hem op het Stoffenspektakel (herfsteditie) voor 2 euro de meter spotte. Ik kocht bij dezelfde stal nog een zelfde stof in oker/goud/mosterd geel. Maar in deze oranje stof zag ik direct mijn 'little orange -is-the-new-black dress'.

A Little Black Dress, apparantly every woman should have one... When I saw the pattern for an LBD by La Maison Victor I immediately loved it. Black however is not my favourite colour. It does not do any good for me and my complexion. So no black for my LBD.... Instead I chose this warm orange colour. I spotted this fabric for 2 euro per metre and immediately fell in love. This fabric would be perfect for my 'little orange-is-the-new-black dress'.




De stof is van de soepele, synthetische, licht glanzende soort: perfect voor dit jurkje dus. Bijkomend voordeel is dat er weinig strijken aan te pas komt. De jurk werd tijdens de naailessen gemaakt. Het plan was om hem met de kerst te dragen. En misschien stiekem al wat eerder naar een concert van Ane Brun in Utrecht. Dat laatste werd niet gehaald. De laatste afwerkingen van naaisels worden nog wel eens uitgesteld hier.... Regelmatig ligt een bijna af kledingstuk nog een paar weken te wachten op omzomen. Hoe dan ook, naar Ane Brun droeg ik een broek en dus geen oranje jurk. Met kerst werd de jurk ook niet gedragen. Wij werden op kerstavond geveld door een heftige buikgriep. De ene helft van de familie hebben we gemeden vanwege besmettingsgevaar, de andere helft van de familie hebben we niet gezien omdat we die de dag voor kerst allemaal besmet hadden met de buikgriep en dus zelf ook geveld waren.

The fabric is of the synthetic kind: not too light, not too heavy, with a light shine in it: perfect for this dress. And no ironing needed, always a big plus for me! I made the dress during my sewing classes. It was going to be my Christmas dress. And maybe I was going to wear my Christmas dress already to a concert of Ane Brun beforehand. The dress was not finished before the concert. (Somehow I always seem to postpone finishing a garment.... as if hemming a dress really is that much work....) Anyway I did not wear an orange dress to the concert. And the dress was not worn at Christmas either as we were all (yes all!) down with a bad stomach flu. 


Dus werd dit jurkje gebombardeerd tot mijn feestjurk voor oud en nieuw. Vandaar dat glas champagne speciaal voor de foto's voor dit blog :).... Geen groots feest, maar gezellig thuis met vrienden en hun kinderen. Op oudjaarsdag op de bank nog snel even het beleg vastgezet met de hand (hoezo uitstelgedrag...???) en hij was klaar! Ik ging het nieuwe jaar in met een nieuwe zelfgemaakte jurk! Er gebeurden geen ongelukjes: hij heeft geen vlam gevat met de sterretjes, er is geen rode wijn overheen gegaan (wel wat champagne, maar dat geeft niet)...en toch.... Je voelt vast al een 'maar' aankomen.... Toch heeft de jurk het niet al te wilde feest niet overleefd..... De naden bleken de volgende dag op meerdere plekken uitgescheurd, en dat terwijl ik netjes alles had gelockt..... Mijn jurkje is (behalve voor deze blogpost) nooit meer aan geweest. Van oud naar nieuw, was mijn jurkje heel snel van nieuw naar oud gegaan. Boehoe! Het is mijn 'little orange-was-the-new-black dress geworden....

Immediately the dress became my party dress for New Years Eve. No big party, just a nice get-together with friends at home. I made the final finishing to the dress in the afternoon so I could wear it in the evening (why do something immediately when it can be done last-minute?). I started 2015 in a beautiful new dress! No accidents happened: it was not put on fire by fireworks, no red wine was spoiled (only some champagne..). But.... yes a big 'but' is coming.... most seams were torn, despite the fact that I used the serger on all seams.... I have worn this dress only once after this, which was for this blogpost.. From the old year to the new, the dress had gone instantly from new to old. It had become my 'little-orange-was-the-new-black dress'.....


Het is zo jammer want het is een erg leuk jurkje. Het patroon was goed te doen. Ik heb enkele lichte aanpassingen gedaan. De raglannaden zijn iets ingenomen en de tailleband is versmald. Ik zal het jurkje zeker nog een keer willen maken, zodra ik weer een mooie stof vind.... Maar deze wordt na deze blogpost in de prullenbak gesmeten.

It really is too bad, because I really liked the dress. The pattern was quite good. I made some small adjustments: I narrowed the waistband to make it more fitting and I took in the seams of the raglansleeves. I will deffinitely make this dress again, as soon as I find another nice fabric. But after this blogpost the dress will be thrown away.


Ik heb wel geleerd dat bij stoffen goedkoop uiteindelijk duurkoop is. Ik twijfel of ik nog wel iets met de gele variant van de stof wil maken. Bij de lente editie van het stoffenspektakel ben ik in ieder geval de graaistallen met de echt goedkope stoffen gewoon uit de weg gegaan.

One thing I have learned, buying cheap fabric is almost never really cheap. I am in doubt if I will ever use the yellow version of this fabric. From now on I will steer away from cheap fabrics. 

1 opmerking: