woensdag 25 maart 2015

Princess Castle garden dress


Net als in bijna alle Nederlandse huishoudens wordt ook hier een mini moestuin onderhouden. Elke dag voelen de meiden of de grond niet te droog wordt en kijken ze of er alle nieuwe kiemplantjes op komen. Ze vinden het geweldig! Helemaal mee met de moestuinier trend heeft A. nu ook een jurk in die stijl! Een stijl en situatie die vroeg om veel foto's, u bent gewaarschuwd!!!

Like in every dutch household we are keeping a mini vegetable garden (a big supermarket chain has been 'giving away' mini pots with soil and seeds for kids to grow). Everyday my girls are checking their garden to see if new plants have started growing and if the soil is not too dry. They absolutely love it! Completely in line with the current gardening hype our youngest A. now has a garden themed dress! This calls for an overload on cute pictures.... 



De jurk is een Princess Castle van Ottobre (4/2013). Een beproefd recept hier. Het is inmiddels de 5e die ik maak. (Ik zou eens een blogpost aan mijn 'vroegere werk' moeten wijden.) Ik ben echt fan van dit patroon. Hij is leuk om te maken. En al die leuke Lillestoff tricots lijken wel gemaakt voor een Princess Castle. De meiden dragen ze graag, ze zitten lekker, zijn vrolijk en.... ze hebben zakken!

The dress is a Princess Castle of Ottobre (4/2013). It is not the first I have made, in fact it is the 5th! I really should do a blogpost on al my 'former work'.... I absolutely love this dress. It is a fun sewing project. All those wonderful Lillestoff jerseys seem to be made for Princes Castle dresses. The girls love wearing them, comfortable, fun and it has pockets!



Ottobre patronen vallen breed, zo ook deze jurk. In een van mijn eerste naailessen heb ik het patroon flink versmald. Had ik dat niet gedaan dan had de jurk in maat 92 nu pas bij T. (maat 104/110) gepast, enigszins verlengd dat dan wel. Met mijn aangepaste patroon past maat 92 nu ook bij mijn smalle maat 92 meisjes. :)

The first I made during one of my first sewing classes. I have made a few adjustments as the pattern is too wide for my slender girls. If I would not have altered it then size 92 would have only fit my eldest now, while she has size 104/110. Of course then I would have had to lengthen it....


T. was wel enigszins jaloers (lees: volledig in tranen en ontroostbaar) dat deze leuke Bora stof voor haar kleine zus gebruikt was. Zelf is ze ook hoognodig toe aan een nieuwe Princess Castle zomerjurk, zo wist ze me te vertellen... Dus over niet al te lange tijd zal er weer een nieuwe geproduceerd worden. Nu haar nog overtuigen dat er nog genoeg pareltjes voor haar in de uitpuilende stoffenkast liggen.... Deze stof is namelijk uitverkocht. Dus zelfs als ik het zou willen dan kan het niet. Wel is er behang te krijgen in deze print, maar dat valt niet zo soepel.....

T. was slightly jealous (as in: sobbing and broken hearted) that this wonderful Bora fabric was used for her little sis. Also she can really use a new summer Princess Castle, she mentioned herself.... Who can blame her? So.... soon another one will be put together. Now I only have to convince her that there are plenty of other great fabrics in my stash. Even if I wanted to, the fabric is sold out.....


Maar eerst moet er getuinierd worden. Maart schijnt de maand om te beginnen te zijn, zo wist Madame Zsazsa mij te vertellen op haar blog. Ik geloof dat ik vooralsnog meer verstand van haar rokjes heb dan van dat moestuinieren. De afgelopen jaren heb ik dappere pogingen gedaan om enkele vierkante meters moestuin te onderhouden. Vorig jaar was de minst dappere poging en nu ziet het er zo uit....  Nu mijn meiden zo enthousiast zijn, is het misschien tijd om een nieuwe dappere poging te doen..... Wish me luck......


But first on with the gardening, the mini and the maxi vegetable garden. The last couple of years I have taken brave and desperate attempts to keep a vegetable garden. Last year was the least brave, and now it looks like this..... As the girls are so enthousiastic about their mini garden, I think I should take another brave attempt.... Wish me luck!

Voor het geval je me niet geloofd dat dit ooit een moestuin was. Hier het bewijs: rabarber die alweer omhoog komt (tussen het onkruid...) Blijkbaar kan dat niet genoeg verwaarloosd worden.....

In case you do not believe this once was a vegetable garden. Here is the proof:  I discovered the Rhubarb has popped up again!


Ondertussen houdt de jongste krullenbol de minimoestuin in de gaten. Ik kan het niet helpen om niet zo af en toe weg te melten bij die mooie kop vol krullen.....

Meanwhile the youngest curlyhead will take care of the minigarden. I cannot help myself but sometimes I just melt away watching her head full of curls....



Kan niet wachten op blote armpjes en blote beentjes weer...

Cannot wait for good weather now seeing those cute arms and legs....




Patroon: Princess Castle (Ottobre 4/2013)
Stof: Bora Lillestoff

10 opmerkingen:

  1. Het komt, het komt! En in tussentijd kun je van dit heerlijke jurkje genieten :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog heel even geduld hè..... Gelukkig kan ik ook genieten van de aanloop naar mooi weer, opkomende planten, bloemen, fris groen en dartelende lammetjes....

      Verwijderen
  2. Tof jurkje! Leuk patroon seg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik snap wel dat je steeds teruggrijpt naar dit patroontje, hij is mooi. Zeker als hij op maat gemaakt is, herkenbaar probleem!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dankjewel! Passende kleding is wel een van de grote voordelen van zelf naaien. Naast het naaien zelf, leuke stofjes shoppen en unieke kleding creeren. :)

      Verwijderen
  4. Beautiful, and looks so comfortable. I love the colours.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you! It must be comfortable, the girls love wearing those dresses, even if they are not pink ;)

      Verwijderen
  5. Super mooi. Ik wil de jurk al zolang maken maar de dochter past nog niet in het kleinste maatje. Tips om het te versmallen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ik me kan herinneren van tijdens de naailes (is al tijdje geleden) heb ik het als volgt gedaan: boven en onderpanden heb ik versmalt aan de zijkanten, mouwinzet ook smaller gemaakt, door schouders aan de zijkant te versmallen en oksel naar boven te verplaatsen. De mouwen zijn vervolgens in hun geheel smaller gemaakt (mouwkoppen zijn aangepast aan de lengte van de smallere mouwinzet). Hoop dat het een beetje duidelijk is? (Ik heb het tijdens naailes gedaan, zonder hulp was het me toen niet gelukt waarschijnlijk...) Succes!

      Verwijderen