zondag 17 mei 2015

Passerine in paisley


Soms is een naaiproject een simpele optelsom van een stof in de kast en plots het perfecte patroon vinden. Op het stoffenspektakel kocht ik een paisley tricot. In de laatste Ottobre stond een jumpsuit, 'toevallig' ook in een paisley tricot uitgevoerd. Het patroon luistert naar de prachtige naam Passerine. Het zou de naam van een prinses uit een sprookje kunnen zijn. Ik was verkocht!





Sometimes a sewing project comes about simply by running into the perfect pattern for a fabric in your stash.  Earlier this year I bought this paisley knit fabric. In the latest Ottobre there is a jumpsuit, 'coincidentally' also in a Paisley fabric. The pattern has the beautiful name of Passerine. Don't you think it would be the perfect fairytale princess name? 





Wat een geweldige jumpsuit is dit! Ik werd verliefd op de open rug. Maar ik had wel wat twijfels over de brede heupen. Maar nu ie af is  vind ik juist de heupen het leukst. Het geeft de jumpsuit een lekker eigenwijze twist. Hij moet wel zalig zitten, want T. trekt hem vrijwel elke dag aan sinds ik hem maakte. Ze wilde hem zelfs niet uit doen na een eerste pasbeurt tussendoor.... Ik kan haar geen ongelijk geven.... Zijn jumpsuits niet eigenlijk pyama's voor overdag? De heer des huizes is in elk geval wel van die mening, want ik ben gewaarschuwd dat ik het huis niet in kom met een jumpsuit aan.... Gelukkig maakt hij (graag????) een uitzondering voor de kleding van de meiden.



What a great jumpsuit this is! I fell in love with the open back. I did have some doubts about the baggy fit around the hips. Now it is finished I actually like the fit on her hips the most. It gives this jumpsuit just that extra twist. It must be a dream to wear, as T. has decided to wear this every day since I made it. She did not even want to take it off after fitting.... I can't blame her, aren't jumpsuits just like pj's for everyday wear?My husband definetely thinks so, as he has warned me that the day I start to wear a jumpsuit I will end up locked out of our house..... For the girls he does not mind jumpsuits too much (or so it seems???)

Watering the new trees with dad
Eindelijk had ik weer een lekkere flow te pakken bij het naaien. Hij zat echt in een mum van tijd in elkaar. Het lastigst was het knippen, want de print is niet zo symmetrisch als het lijkt. Het bovenstuk is goed geslaagd, maar op de benen heb ik hem niet helemaal mooi symmetrisch kunnen krijgen. Het stoort (mij) niet te erg met deze drukke print.

good attempt at cutting symmetrical ;)
It seems like I got my sewing groove back again. It was put together in no time! The trickiest was the cutting, as the print is not as symmetrical as it seems. For the top part it did not pose many problems, the bottom is not as symmetrical as it might have been. But I don't mind too much with this busy print.

Nog wat mooie plaatjes.... Ik ga nogal los met de camera op het moment...
Some nice pictures. I can't help myself going crazy taking pictures in our garden


little garden girl
picking wild flowers with her cousin
Aanpassingen zijn als volgt: Ik heb voor T een maat 98 geknipt en alle panden naar maat 104 verlengd, de pijpen heb ik ook nog met een paar centimeter extra verlengd (gewoon voor de zekerheid en dat was maar goed ook).Verder heb ik het bandje over de rug ingekort en er framilon in mee genaaid, zodat hij mooi in vorm blijft (ook na ontelbare keren aan en uittrekken, want reken maar dat deze vaak gedragen gaat worden) Ik vind hem behoorlijk goed zitten. Een volgende zal nog 1 a 2 extra centimeter extra aan het bovenpand krijgen, dan zit het kruis net ietsje lager en past ie net ietsje langer.

Notes for the sewists: I made a size 98 and lengthened all pattern pieces to a size 104. I added some extra length to the legs (to be on the safe side which was a good idea). I am very satisfied about the fit. Next time I would add an inch to the top part. That way the crotch will be just a little lower and it will fit my daughter just a little longer.
and off she goes!!!!!


Patroon: Ottobre 3/2015 Passerine
Stof: tricot Stenzo van het Stoffenspektakel

7 opmerkingen:

  1. Hij is leuk!! En hier een man met eenzelfde mening over jumpsuits, haha...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mannen zijn overal hetzelfde, lijkt het wel (hier ook) ;) De jumpsuit ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook daar... Ik troost me met de gedachte dat zo'n jumpsuit veel te veel stof kost... En probeer hem zeer voorzichtig te overtuigen (hopeloos natuurlijk...)

      Verwijderen
  3. Leuke stof zeg! Je hebt de hals heel mooi afgebiesd.
    Staat je dochter prachtig..
    Tip over de jumpsuit, maak een broek en een top in dezelfde stof...lijkt wel, maar is niet...��

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg leuk. Ik kocht de ottobre speciaal voor deze maar kwam er nog niet aan toe. Fijn om te zien dat hij echt zo leuk is. Mooi stofje ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit patroon was ook precies waarom ik hem kocht. Volgende keer met een strik in plaats van lintje over de rug ;)

      Verwijderen