vrijdag 20 oktober 2017

Poef - Gumdrop Pillow



Het is gek, op de één of andere manier komt het haast nooit in me op om eens iets anders dan kleding (of zo heel af en toe een tas) te naaien. Dingen als kussenhoezen...het komt simpelweg niet in me op... Tot we het afgelopen jaar de woonkamer opnieuw inrichtten. We verruilden de hoekbank voor een ruime gewone bank en twee stoelen. Dolgelukkig zijn we met die keuze. Het geeft zoveel meer lucht en ruimte in de kamer. Alleen zo heel af en toe missen we 'de hoek' van de oude bank. Nou ja, eigenlijk alleen als er bezoek is. Een poef was de oplossing. En die maakte ik dit keer zelf!

It is strange, somehow it never crosses my mind to sew somethin other then clothes or the occasional bag. Things like pillowcases... I usually buy them... Untill we started redecorating the livingroom. We got rid of our corner seat and replaced it with a regular couch and two chairs. I could not be happier with this change and the effect on the room, which has become lighter and more airy. But every now and then we miss the corner in our corner seat. Actually only when we have guests. An ottoman was the solution. This time I made it myself!



TO CONTINUE IN ENGLISH PLEASE SCROLL DOWN


Patroon
Toevallig had ik nog een patroon liggen voor een poef, de Gumpdrop Pillow van Amy Butler. Een veel te duur patroon voor wat je krijgt, maar ooit toen ik nog niet zo goed naaide leek mij dit wel handig. Inmiddels weet ik dat er ook soortgelijke gratis patronen zijn. Hoe dan ook, ik maakte de grote variant van de Gumdrop Pillow. Precies de juiste hoogte om je voeten op te leggen, een dienblad met koffie op te plaatsen of om gewoon even op te zitten.



Stofkeuze
De stof van Art Gallery Fabrics is werkelijk perfect voor deze poef. Ik gebruikte hem al eerder voor de binnenzijde van  deze tas. Gelukkig had ik nog net genoeg over om de poef te kunnen maken. Ik lette er op dat het patroon verticaal goed doorliep. Tot mijn grote verbazing bleek het patroon in de stof ook horizontaal perfect te matchen, waardoor de print rondom perfect doorloopt. Je snapt dat mijn hart een sprongetje maakte bij zoveel geluk.


Verbeterpunten
Ik ben dolgelukkig met hoe de poef er uit ziet. Toch ben ik niet helemaal tevreden... Ik verstevigde de stof niet. De canvas is stevig, dus ik dacht dat dit wel zou gaan. Maar de stof heeft ook een grove weving. Helaas blijken de naden hierdoor niet heel sterk. Ik vrees dat hij dan ook een keer gaat uitscheuren.... Als vulling heb ik piepschuim bolletjes gebruikt. Achteraf ben ik niet gelukkig met deze keus. De poef zakt snel in en wordt meer als zitzak dan poef gebruikt, waardoor extra druk op de naden komt. Misschien dat ik hem binnenkort toch weer leeg maak, versteviging aanbreng op de zwakke naden en opnieuw vast naai. Als vulling zal ik dan voor schuimrubber vlokken kiezen. Of misschien wacht ik gewoon tot een naad breekt en er piepschuim bolletjes door de hele woonkamer liggen ;)


Patroon: Gumdrop Pillow van Amy Butler bij UpCraft Club
Stof: canvas 'daybreak' van Art Gallery Fabrics bij Noeks (opgeheven)

ENGLISH

Pattern
I actually had an ottoman pattern lying around, the Gumdrop Pillow by Amy Butler. A very overpriced pattern for what you get. But as I started sewing this seemed handy to me. Now I know there are similar free patterns available. Anyhow, as I had this pattern I'd better use it. I made the larger size. It has the perfect height to rest your feet, put down a serving tray or to simply sit on.


Fabric
This Art Gallery Fabrics print is truly perfect for this ottoman. I had used a little bit for the inside of this bag. Luckily I had enough left for this project. I took care of pattern matching vertically. To my big surprise the print also pattern matched horizontally as well. It is almost as if I tried to make a continuous print all around. This was just luck! You will understand my joy as I found out....

Improvements
I am more then happy with the look of this ottoman. However I am not completely satisfied.... I did not use any interfacing. The fabric is a sturdy canvas, so I thought I could do without... Unfortunately the fabric has a rather coarse weave which actually results in weak seams. I fear one day the seams are going to tear... For filling I used styrofoam balls. In hindsight I regret this choice. The ottoman does not hold its shape very well. It loses volume very fast and is used more as a bean bag than ottoman, putting even more stress on the seams. Maybe I will empty the whole thing, reinforce the seams and redo the seams and fill it up with foam crumb. Or maybe I will just wait for a seam to tear and have styrofoam balls spilled all through the living room ;)

Pattern: Gumdrop Pillow by Amy Butler at UpCraft Club
Fabric: canvas 'daybreak' by Art Gallery Fabrics


8 opmerkingen:

  1. Cool! Ik begin dus ook nooit aan dit soort projecten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind em heel mooi! Ik probeer zo af en toe toch ook wat meer deco stuff te naaien, superleuk om te doen en te zien schitteren in je interieur! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe dan ook, het ziet er wel heel gaaf uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. This is such a wonderful idea! I looked forever online to try to find a poef for my living room, but nothing was quite right! Such a great idea!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik begrijp dat je op zeker wil spelen door de vulling en naden opnieuw aan te pakken, want dit is een pareltje!

    BeantwoordenVerwijderen