maandag 5 februari 2018

Drop dress

Jaaaaa! Dit is hem! Dit is mijn jurk!  Zit lekker? check! Juiste kleur? check! Mooi model? check! Snel te maken? check! Anders dan anders? check!  Check, check, check, CHECK! Dit is hem helemaal! Deze jurk is echt mijn stijl (in tegenstelling tot die lompe sweater die ik eerder maakte...)

YESSSS! This is it! This is MY dress! Comfortable? check! Nice shape? check! Fast to make? check! Different and interesting? check! Check, check, check, CHECK! This is it! This dress is so much my style (which could not be said about this lumpish sweater I made...)!

TO CONTINUE IN ENGLISH PLEASE SCROLL DOWN


Ok duidelijk toch? Ik ben enthousiast over deze creatie. Het is de Drop Dress van Madeit Patterns. Een patroon dat zwaar ondergewaardeerd is naar mijn mening. Snel en makkelijk te maken met een resultaat dat er uitziet alsof het ingewikkelder is dan het werkelijk is. Ik ben fan!

Patroon en aanpassingen
Nog wat korte feiten: Ik maakte maat M en verbreedde dit naar ergens tussen L en XL op de heupen. Past perfect! Op de foto's zie ik nu dat de zoomlijn een knik heeft bij de zijnaden. Ik vermoed dat dit geheel mijn fout is. Waarschijnlijk is de zoomlijn wat scheef getrokken aan de zijnaden bij het verbreden naar de heupen.


Stofkeuze
Deze dropdress is gemaakt in een modal jersey. Een heerlijke stof om te dragen, maar oh zo kwetsbaar... Al voordat hij af was, zat er een haaltje in... En na een aantal keren dragen zitten er al meerdere haaltjes in... Deze gele kleur lijkt nog kwetsbaarder te zijn dan de blauwe die ik gebruikte voor de Waterfall Raglan jurk die ik voor de dochter maakte. Deze jurk lijkt zich wonderbaarlijk genoeg nog heel goed te houden, hoera! Ik leg me er maar bij neer. Zolang hij er draagbaar uit ziet, blijf ik hem lekker dragen. En ondertussen plan ik gauw een nieuwe in een minder kwetsbare stof.


De drop dress draag ik met mijn zelfgemaakte nep leren legging natuurlijk. Meestal draag ik er een mooie sjaal bij, al is het maar omdat het anders te koud is in de winter. Een mooie lange ketting kan ook. Alleen dan niet bij deze jurk, want zelfs een ketting wist deze stof te beschadigen... Zucht.... En dan te bedenken dat ik nog een paar meter van deze stof in een andere kleur heb liggen....

Patroon: Drop Dress & Top van Madeit Patterns
Stof: modal jersey bij Sikkens Zwolle


ENGLISH

Ok, I think I made my point. I am really enthousiastic about this creation. It is the Drop Dress by Madeit Patterns. A pattern that, in my opinion, is hugely underappreciated. Fast and easy to make but somehow manages to look interesting and complicated. I am a fan!




Pattern and adjustments

Some short facts about this make: I made size M and widened it to somewhere between L and XL at the hips. it fits me perfectly. In the photo's I noticed that there is a bend at the hemline at the side-seams. I am pretty sure this is my own doing, as I did not take care to true the pattern after adjusting it. 



Fabric
The fabric for this dress is a modal jersey. It is is such a pleasure to wear, but so very fragile... Even before it was finished I managed to damage it... And after wearing it a couple of times there are several places with some small damage.... It seams that this yellow colour is even more fragile then the blue one that was used for the Waterfall Raglan for my daughter. That one miraculously still looks pretty okay, hurray! I will have to live with it. As long as it looks wearable, I will continue to wear this dress. In the meantime another one, in a sturdier fabric, needs to be made.



I wear this dress with my me-made faux leather leggings, of course... Usually combined with a scarf, otherwise it would be too cold for winter. A nice long necklace would look very good as well. But not with this dress, even a necklace managed to damage this fabric....Sigh... And I still have another colour modal jersey waiting to be used in my stash...

Pattern: Drop Dress & Top by Madeit Patterns
Fabric: modal jersey (bought locally)

11 opmerkingen:

  1. Wat een leuke jurk! Ik zag hem eerder al eens bij een andere blogster en heb hem direct op mn lijstje gezet. Maar nu ik jou verhaal lees ga ik toch snel eens beginnen. Ik had de stof al liggen, een modal jersey, ha .. ik ben benieuwd ; )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Jaaa gauw maken die jurk! Mijn ervaring is dat de kwaliteit van modal nogal varieert... Ik hoop dat je geluk hebt, want de stof is perfect voor deze jurk!

      Verwijderen
  2. Whaw, die kleuren doen je stralen! Leuk modelletje, heel draagbaar en comfortabel. Past perfect bij je zelfgemaakte broek. Ik ben fan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, mooi zeg!!!

    Jammer van dat stofje... ik had ook al een mindere ervaring met modal, wel gewoon een gekregen restje dat ik gebruikt heb voor een babybroekje, dus geen ramp, maar daardoor blijf ik eigenlijk wel ver weg van modal...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Inderdaad jammer van de stof... Het is namelijk zalig om te dragen. En stiekem hoop ik dat de modal van Lillestoff beter is want daar zitten hele mooie tussen....

      Verwijderen
  4. Prachtig! Ik heb een modalexemplaar van lillestoff, nog niet veel gemerkt van haakjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Goed om te weten van Lillestoff. Dan ga ik misschien toch gewoon nog een kansje wagen met modal ☺

      Verwijderen
  5. Ik las dat nog al, dat modal vlug haakjes heeft - ik kocht het zelf nog niet, dus ik kan niet uit ervaring spreken. Zonde in ieder geval, ik hoop dat de stof het nog wat uithoudt want die kleur staat je goed!
    Het patroon is helemaal mijn ding niet - ik ben zo klassiek als de pest - maar hé, de jurk staat jou prima, en als die comfortabel zit en snel te maken is, wat in godsnaam houd je tegen? x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien dat ik maar een hele 'ordinaire' gewone tricot zoek om deze jurk gewoon te kopiëren. Vooralsnog houdt ze zich prima. Me tegenhouden zal ik in ieder geval niet doen 😉

      Verwijderen